Σε λίγες ημέρες, χιλιάδες υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων θα κληθούν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό δελτίο επιλογής για τις σχολές και τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δηλαδή θα κάνουν μία από τις σημαντικότερες επιλογές της ζωής τους, αφού η επιλογή σπουδών, σημαίνει (όχι πάντα, αλλά συχνά) επιλογή επαγγέλματος. Με βάση και μόνο αυτή την παράμετρο, η συμπλήρωση του μηχανογραφικού καθίσταται ιδιαίτερα σημαντική.
Τις βάσεις εισαγωγής είναι γνωστόν ότι τις καθορίζουν σ΄ ένα βαθμό οι προτιμήσεις των υποψηφίων, δηλαδή καθορίζονται από το νόμο της προσφοράς και της ζήτησης. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια είναι γεγονός ότι τις προτιμήσεις σπουδών τις καθορίζει το "μνημόνιο", δηλαδή η οικονομική κρίση, δεδομένου ότι οι περισσότεροι σπουδάζουν με βάση την γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση και όχι τις επιθυμίες τους.
Συχνά αυτές τις μέρες, οι καθηγητές δέχονται πολλά ερωτήματα για τα τμήματα και το ποιες σπουδές οδηγούν σε επαγγελματική αποκατάσταση γρηγορότερα απ΄ τις άλλες.
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ απευθύνθηκε σε έναν ειδικό, τον μαθηματικό-ερευνητή Στράτο Στρατηγάκη, που έχει συμβουλεύσει πολλές γενιές παιδιών για την συμπλήρωση του μηχανογραφικού, προκειμένου να μας διαφωτίσει και να αποκαλύψει τα μυστικά των σπουδών.
Ένα πρώτο στοιχείο που προκύπτει και φέτος είναι ότι στα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, που είχαν μεγάλη ζήτηση τα προηγούμενα χρόνια, με την μείωση των διορισμών αναμένεται να μειωθεί ο αριθμός των υποψηφίων που θα προτιμήσουν αυτές τις σπουδές. Μια άλλη παρεξηγημένη σχολή είναι η Νομική. Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν -και σωστά- ότι οι δικηγόροι είναι πάρα πολλοί στη χώρα μας. Τι λέει όμως ο Στράτος Στρατηγάκης γι αυτό;
«Ο φόβος της αδιοριστίας στην εκπαίδευση έστρεψε τους υποψήφιους πέρυσι στη Νομική, ως ασφαλέστερο προορισμό, παρόλη την ανεργία των δικηγόρων. Η διαφορά είναι ότι από τη Νομική μπορούν να κάνουν πολλά άλλα πράγματα οι πτυχιούχοι, εκτός της δικηγορίας, ενώ ως δάσκαλοι ένιωθαν εγκλωβισμένοι. Η μείωση της ζήτησης για σπουδές δασκάλου έφεραν τη μείωση της βάσης, ενώ η αύξηση της ζήτησης για σπουδές Νομικής έφερε τη διατήρηση της βάσης και μία μικρή αύξηση. Να σημειώσουμε ότι βάσει των επιδόσεων των υποψηφίων έπρεπε να έχουμε πτώση των βάσεων και στις δύο σχολές, αφού οι επιδόσεις των υποψηφίων της θεωρητικής κατεύθυνσης ήταν το 2010 χειρότερες από το 2009».
Δηλαδή δεν είναι μονόδρομος η δικηγορία, καθώς η Νομική είναι μία σχολή που δίδει πολλαπλές κατευθύνσεις μέσα από το οικονομικό και πολιτικό της σκέλος.
Η οικονομική κρίση καθορίζει σε μεγαλύτερο, από κάθε άλλη χρονιά βαθμό, τις προτιμήσεις των υποψηφίων, με πρώτο κριτήριο τη λεγόμενη "εντοπιότητα". Δηλαδή πόσο κοντά στον τόπο κατοικίας του υποψηφίου είναι η σχολή που θα επιτύχει. Απ΄ αυτό θα εξαρτηθούν πολλά, λένε υποψήφιοι και γονείς που βλέπουν ότι δεν μπορούν πλέον να συντηρούν δύο -σε ορισμένες περιπτώσεις και τρία- σπίτια σε διαφορετικές πόλεις. Τι λέει όμως ο ειδικός ;
«Η πρώτη παρατήρηση που κάνουμε μελετώντας τους πίνακες του 2010 με τις 50 σχολές (10 από κάθε πεδίο) όπου σημειώθηκε η μεγαλύτερη αύξηση στις πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων είναι ότι μόνο 5 τμήματα βρίσκονται εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τα ΤΕΙ Λογοθεραπείας, Βρεφονηπιοκομίας, Δημοσίων Σχέσεων και Πληροφορικής και ΜΜΕ. Έχουμε, δηλαδή, αύξηση της ζήτησης σύμφωνα με πληθυσμιακά κριτήρια. Οι νομοί Αττικής και Θεσσαλονίκης είναι οι πολυπληθέστεροι και η μεγάλη αύξηση στη ζήτηση σπουδών στα ΑΕΙ αυτών των δύο πόλεων μας δείχνει ότι στις επιλογές των υποψηφίων κυριάρχησε η πόλη και όχι το αντικείμενο σπουδών. Το φαινόμενο αυτό αναμένεται να ενταθεί φέτος καθώς η κρίση μεγαλώνει και τα εισοδήματα των οικογενειών μειώνονται συνεχώς.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι προτιμήσεις στο ΤΕΙ Δημοσίων Σχέσεων του ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας με έδρα την Καστοριά, που ίσως αντανακλά τη βαρύτητα που έχουν οι δημόσιες σχέσεις στην κοινωνία μας. 'Αλλο αξιοσημείωτο γεγονός είναι ότι υπερδιπλασιάστηκαν οι πρώτες προτιμήσεις στο τμήμα Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Αυξητική είναι η ζήτηση για σπουδές σε ΤΕΙ, που σταμάτησαν να αποτελούν την δεύτερη επιλογή των υποψηφίων. Στις 50 σχολές που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση στις πρώτες προτιμήσεις οι μισές είναι ΤΕΙ. Αυτό δείχνει ότι έσπασε η προκατάληψη που μέχρι τώρα υπήρχε ότι τα ΤΕΙ αποτελούν "δεύτερη" επιλογή. Μάλιστα, στο 4ο πεδίο τη μεγαλύτερη αύξηση πρώτων προτιμήσεων σημείωσε το τμήμα Μηχανολογίας στο ΤΕΙ Πειραιά.
Οι υποψήφιοι προτίμησαν σπουδές σε παραδοσιακές σχολές, απορρίπτοντας τις σχολές με περίεργα ονόματα, ασαφές περιεχόμενο σπουδών και ανύπαρκτα επαγγελματικά δικαιώματα, γεγονός που μας δείχνει και την αναμενόμενη εξέλιξη στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που περιλαμβάνει συγχωνεύσεις και κλείσιμο τμημάτων στην προσπάθεια μείωσης του κόστους».
Ο καθηγητής που έχει διδάξει εκατοντάδες παιδιά πως να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους, επισημαίνει ότι συχνά οι υποψήφιοι συμπληρώνουν τμήματα που θεωρούν ότι οδηγούν σε συγκεκριμένες σπουδές και επάγγελμα, αλλά στην ουσία οδηγούν αλλού. Γι αυτό θεωρεί απαραίτητο να γνωρίζουν όλοι οι υποψήφιοι τι συμπληρώνουν, με ποια κριτήρια και γιατί. Προηγουμένως θα πρέπει να ρωτούν τους καθηγητές τους ή να ανατρέχουν στους οδηγούς σπουδών για να βλέπουν τι μαθήματα διδάσκονται και να ενημερώνονται για την επαγγελματική αποκατάσταση του πτυχιούχου κάθε τμήματος.
Ο καθηγητής Στρ. Στρατηγάκης επεξεργάστηκε πίνακες με τις προτιμήσεις των υποψηφίων ανά πεδίο τα προηγούμενα χρόνια που ενδιαφέρουν και τους φετινούς υποψήφιους.
Πίνακας 1: Πρώτες Προτιμήσεις και Βάσεις
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά αριθμού προτιμήσεων
Βάση 2010
Βάση 2009
Διαφορά Βάσεων
Νομικής Θεσσαλονίκης
963
697
266
18.746
18.735
11
Δάσκαλοι Θεσσαλονίκης
1.854
2.185
-331
18.711
18.887
-176
Νομικής Αθήνας
1.918
1.487
431
18.893
18.893
0
Δάσκαλοι Αθήνας
1.412
1.778
-366
18.550
18.856
-306
Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 1ο Πεδίο
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά
Νομικής Αθήνας
1918
1487
431
Ψυχολογίας Παντείου
735
450
285
Νομικής Θεσσαλονίκης
963
697
266
Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Θεσσαλονίκης
727
469
258
Ψυχολογίας Θεσσαλονίκης
596
347
249
Επιστήμης Φυσ. Αγωγής και Αθλητισμού Αθήνας
842
605
237
Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας
417
189
228
Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αθήνας
743
556
187
Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
362
182
180
Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 2ο Πεδίο
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά
Επιστήμης Φυσ. Αγωγής και Αθλητισμού Αθήνας
842
605
237
Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας
417
189
228
Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
362
182
180
Πληροφορικής Θεσσαλονίκης
397
243
154
Πληροφορικής και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης ΤΕΙ Πάτρας (Πύργος)
286
134
152
Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Ηπείρου (Ιωάννινα)
288
162
126
Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Θεσσαλονίκης
608
491
117
Μαθηματικών Θεσσαλονίκης
525
413
112
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
218
114
104
Πληροφορικής Πειραιά
218
117
101
Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 3ο Πεδίο
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά
Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Αθήνας
788
409
379
Αισθητικής και Κοσμετολογίας ΤΕΙ Αθήνας
546
206
340
Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
498
194
304
Ιατρικής Αθήνας
1251
958
293
Αισθητικής και Κοσμετολογίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
349
134
215
Μαιευτικής ΤΕΙ Αθήνας
395
193
202
Λογοθεραπείας ΤΕΙ Ηπείρου (Ιωάννινα)
349
158
191
Λογοθεραπείας ΤΕΙ Πάτρας
370
181
189
Ιατρικής Θεσσαλονίκης
732
549
183
Νοσηλευτικής ΤΕΙ Αθήνας
373
215
158
Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 4ο Πεδίο
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά
Μηχανολογίας ΤΕΙ Πειραιά
482
232
250
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΕΜΠ
1252
1084
168
Πληροφορικής Θεσσαλονίκης
397
243
154
Οχημάτων ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
226
100
126
Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ Πειραιά
273
148
125
Πληροφορικής ΤΕΙ Αθήνας
314
197
117
Πληροφορικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
278
168
110
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ
923
818
105
Πληροφορικής Πειραιά
218
117
101
Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ
558
457
101
Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 5ο Πεδίο
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας
1127
831
296
Λογιστικής ΤΕΙ Πειραιά
659
430
229
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη)
550
392
158
Λογιστικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
325
243
82
Οικονομικών Επιστημών Κρήτης (Ρέθυμνο)
246
174
72
Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Καστοριά)
159
93
66
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Πειραιά
101
39
62
Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη)
317
257
60
Οικονομικών Επιστημών Θεσσαλονίκης
316
261
55
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Αθήνας
214
159
55
Ο Στρ. Στρατηγάκης τέλος, μας δίδει μία λίστα με τμήματα που συνήθως τα παιδιά δεν έχουν ξεκαθαρισμένη γνώμη, επειδή συχνά ο τίτλος τους παραπέμπει σε διαφορετικά αντικείμενα:
Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών: Δεν λειτουργεί το σκέλος των Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών. Το τμήμα παρέχει μόνο τουρκικές σπουδές.
Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Παν. Αθηνών και Ιωαννίνων: Τα τμήματα δεν εκπαιδεύουν ψυχολόγους, αφού δεν δίνουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου. Οι απόφοιτοι μπορεί να απασχοληθούν ως φιλόλογοι.
Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας: Το πτυχίο του τμήματος δεν είναι πτυχίο νηπιαγωγού, αλλά βρεφονηπιοκόμου.Πτυχίο νηπιαγωγού δίνουν μόνο τα ΑΕΙ.
Μηχανικών Επιστήμης Υλικών Παν. Ιωαννίνων: Δεν τους εγγράφει το ΤΕΕ ως μέλη και συνεπώς δεν έχουν τα δικαιώματα του Μηχανικού.
Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης Παν. Αιγαίου (Χίος): Δεν πρόκειται για μηχανικούς αφού δεν τους δέχεται το ΤΕΕ. Τους δέχεται ως μέλη το Οικονομικό Επιμελητήριο άρα είναι Οικονομολόγοι.
Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων Αιγαίου (Σύρος): Ούτε αυτοί είναι μηχανικοί αλλά βιομηχανικοί ντιζάινερς. Δεν γίνονται δεκτοί στο ΤΕΕ.
Στατιστικής και Αναλογιστικών-Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών Παν. Αιγαίου (Σάμος) και Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης ΠΑν. Πειραιά: Δεν πρόκειται για μαθηματικούς, όπως αφήνει να εννοηθεί ο τίτλος του, αλλά για οικονομολόγους, που εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο.
Στατιστικής Οικονομικού Παν. Αθήνας: Δεν πρόκειται και εδώ για μαθηματικούς, αλλά για οικονομολόγους.
Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών Μετσόβιου Πολυτεχνείου: Δεν πρόκειται για μηχανικούς αλλά για μαθηματικούς ή φυσικούς ανάλογα με την κατεύθυνση που επιλέγουν.
Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού Παν. Πελοποννήσου (Σπάρτη): Δεν εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο, αφού δεν πρόκειται για οικονομολόγους ούτε για διοικητικούς.
Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου και Αγ. Νικολάου Κρήτης: Πρόκειται για σχολές του ΟΤΕΚ πρώην ΕΟΤ που δεν είναι ισότιμες με τα ΤΕΙ Τουριστικών επιχειρήσεων γιατί δεν παρέχουν τετραετείς σπουδές, αλλά τριετείς.
Τις βάσεις εισαγωγής είναι γνωστόν ότι τις καθορίζουν σ΄ ένα βαθμό οι προτιμήσεις των υποψηφίων, δηλαδή καθορίζονται από το νόμο της προσφοράς και της ζήτησης. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια είναι γεγονός ότι τις προτιμήσεις σπουδών τις καθορίζει το "μνημόνιο", δηλαδή η οικονομική κρίση, δεδομένου ότι οι περισσότεροι σπουδάζουν με βάση την γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση και όχι τις επιθυμίες τους.
Συχνά αυτές τις μέρες, οι καθηγητές δέχονται πολλά ερωτήματα για τα τμήματα και το ποιες σπουδές οδηγούν σε επαγγελματική αποκατάσταση γρηγορότερα απ΄ τις άλλες.
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ απευθύνθηκε σε έναν ειδικό, τον μαθηματικό-ερευνητή Στράτο Στρατηγάκη, που έχει συμβουλεύσει πολλές γενιές παιδιών για την συμπλήρωση του μηχανογραφικού, προκειμένου να μας διαφωτίσει και να αποκαλύψει τα μυστικά των σπουδών.
Ένα πρώτο στοιχείο που προκύπτει και φέτος είναι ότι στα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, που είχαν μεγάλη ζήτηση τα προηγούμενα χρόνια, με την μείωση των διορισμών αναμένεται να μειωθεί ο αριθμός των υποψηφίων που θα προτιμήσουν αυτές τις σπουδές. Μια άλλη παρεξηγημένη σχολή είναι η Νομική. Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν -και σωστά- ότι οι δικηγόροι είναι πάρα πολλοί στη χώρα μας. Τι λέει όμως ο Στράτος Στρατηγάκης γι αυτό;
«Ο φόβος της αδιοριστίας στην εκπαίδευση έστρεψε τους υποψήφιους πέρυσι στη Νομική, ως ασφαλέστερο προορισμό, παρόλη την ανεργία των δικηγόρων. Η διαφορά είναι ότι από τη Νομική μπορούν να κάνουν πολλά άλλα πράγματα οι πτυχιούχοι, εκτός της δικηγορίας, ενώ ως δάσκαλοι ένιωθαν εγκλωβισμένοι. Η μείωση της ζήτησης για σπουδές δασκάλου έφεραν τη μείωση της βάσης, ενώ η αύξηση της ζήτησης για σπουδές Νομικής έφερε τη διατήρηση της βάσης και μία μικρή αύξηση. Να σημειώσουμε ότι βάσει των επιδόσεων των υποψηφίων έπρεπε να έχουμε πτώση των βάσεων και στις δύο σχολές, αφού οι επιδόσεις των υποψηφίων της θεωρητικής κατεύθυνσης ήταν το 2010 χειρότερες από το 2009».
Δηλαδή δεν είναι μονόδρομος η δικηγορία, καθώς η Νομική είναι μία σχολή που δίδει πολλαπλές κατευθύνσεις μέσα από το οικονομικό και πολιτικό της σκέλος.
Η οικονομική κρίση καθορίζει σε μεγαλύτερο, από κάθε άλλη χρονιά βαθμό, τις προτιμήσεις των υποψηφίων, με πρώτο κριτήριο τη λεγόμενη "εντοπιότητα". Δηλαδή πόσο κοντά στον τόπο κατοικίας του υποψηφίου είναι η σχολή που θα επιτύχει. Απ΄ αυτό θα εξαρτηθούν πολλά, λένε υποψήφιοι και γονείς που βλέπουν ότι δεν μπορούν πλέον να συντηρούν δύο -σε ορισμένες περιπτώσεις και τρία- σπίτια σε διαφορετικές πόλεις. Τι λέει όμως ο ειδικός ;
«Η πρώτη παρατήρηση που κάνουμε μελετώντας τους πίνακες του 2010 με τις 50 σχολές (10 από κάθε πεδίο) όπου σημειώθηκε η μεγαλύτερη αύξηση στις πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων είναι ότι μόνο 5 τμήματα βρίσκονται εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τα ΤΕΙ Λογοθεραπείας, Βρεφονηπιοκομίας, Δημοσίων Σχέσεων και Πληροφορικής και ΜΜΕ. Έχουμε, δηλαδή, αύξηση της ζήτησης σύμφωνα με πληθυσμιακά κριτήρια. Οι νομοί Αττικής και Θεσσαλονίκης είναι οι πολυπληθέστεροι και η μεγάλη αύξηση στη ζήτηση σπουδών στα ΑΕΙ αυτών των δύο πόλεων μας δείχνει ότι στις επιλογές των υποψηφίων κυριάρχησε η πόλη και όχι το αντικείμενο σπουδών. Το φαινόμενο αυτό αναμένεται να ενταθεί φέτος καθώς η κρίση μεγαλώνει και τα εισοδήματα των οικογενειών μειώνονται συνεχώς.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι προτιμήσεις στο ΤΕΙ Δημοσίων Σχέσεων του ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας με έδρα την Καστοριά, που ίσως αντανακλά τη βαρύτητα που έχουν οι δημόσιες σχέσεις στην κοινωνία μας. 'Αλλο αξιοσημείωτο γεγονός είναι ότι υπερδιπλασιάστηκαν οι πρώτες προτιμήσεις στο τμήμα Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Αυξητική είναι η ζήτηση για σπουδές σε ΤΕΙ, που σταμάτησαν να αποτελούν την δεύτερη επιλογή των υποψηφίων. Στις 50 σχολές που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση στις πρώτες προτιμήσεις οι μισές είναι ΤΕΙ. Αυτό δείχνει ότι έσπασε η προκατάληψη που μέχρι τώρα υπήρχε ότι τα ΤΕΙ αποτελούν "δεύτερη" επιλογή. Μάλιστα, στο 4ο πεδίο τη μεγαλύτερη αύξηση πρώτων προτιμήσεων σημείωσε το τμήμα Μηχανολογίας στο ΤΕΙ Πειραιά.
Οι υποψήφιοι προτίμησαν σπουδές σε παραδοσιακές σχολές, απορρίπτοντας τις σχολές με περίεργα ονόματα, ασαφές περιεχόμενο σπουδών και ανύπαρκτα επαγγελματικά δικαιώματα, γεγονός που μας δείχνει και την αναμενόμενη εξέλιξη στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που περιλαμβάνει συγχωνεύσεις και κλείσιμο τμημάτων στην προσπάθεια μείωσης του κόστους».
Ο καθηγητής που έχει διδάξει εκατοντάδες παιδιά πως να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους, επισημαίνει ότι συχνά οι υποψήφιοι συμπληρώνουν τμήματα που θεωρούν ότι οδηγούν σε συγκεκριμένες σπουδές και επάγγελμα, αλλά στην ουσία οδηγούν αλλού. Γι αυτό θεωρεί απαραίτητο να γνωρίζουν όλοι οι υποψήφιοι τι συμπληρώνουν, με ποια κριτήρια και γιατί. Προηγουμένως θα πρέπει να ρωτούν τους καθηγητές τους ή να ανατρέχουν στους οδηγούς σπουδών για να βλέπουν τι μαθήματα διδάσκονται και να ενημερώνονται για την επαγγελματική αποκατάσταση του πτυχιούχου κάθε τμήματος.
Ο καθηγητής Στρ. Στρατηγάκης επεξεργάστηκε πίνακες με τις προτιμήσεις των υποψηφίων ανά πεδίο τα προηγούμενα χρόνια που ενδιαφέρουν και τους φετινούς υποψήφιους.
Πίνακας 1: Πρώτες Προτιμήσεις και Βάσεις
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά αριθμού προτιμήσεων
Βάση 2010
Βάση 2009
Διαφορά Βάσεων
Νομικής Θεσσαλονίκης
963
697
266
18.746
18.735
11
Δάσκαλοι Θεσσαλονίκης
1.854
2.185
-331
18.711
18.887
-176
Νομικής Αθήνας
1.918
1.487
431
18.893
18.893
0
Δάσκαλοι Αθήνας
1.412
1.778
-366
18.550
18.856
-306
Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 1ο Πεδίο
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά
Νομικής Αθήνας
1918
1487
431
Ψυχολογίας Παντείου
735
450
285
Νομικής Θεσσαλονίκης
963
697
266
Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Θεσσαλονίκης
727
469
258
Ψυχολογίας Θεσσαλονίκης
596
347
249
Επιστήμης Φυσ. Αγωγής και Αθλητισμού Αθήνας
842
605
237
Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας
417
189
228
Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αθήνας
743
556
187
Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
362
182
180
Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 2ο Πεδίο
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά
Επιστήμης Φυσ. Αγωγής και Αθλητισμού Αθήνας
842
605
237
Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας
417
189
228
Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
362
182
180
Πληροφορικής Θεσσαλονίκης
397
243
154
Πληροφορικής και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης ΤΕΙ Πάτρας (Πύργος)
286
134
152
Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Ηπείρου (Ιωάννινα)
288
162
126
Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Θεσσαλονίκης
608
491
117
Μαθηματικών Θεσσαλονίκης
525
413
112
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
218
114
104
Πληροφορικής Πειραιά
218
117
101
Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 3ο Πεδίο
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά
Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Αθήνας
788
409
379
Αισθητικής και Κοσμετολογίας ΤΕΙ Αθήνας
546
206
340
Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
498
194
304
Ιατρικής Αθήνας
1251
958
293
Αισθητικής και Κοσμετολογίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
349
134
215
Μαιευτικής ΤΕΙ Αθήνας
395
193
202
Λογοθεραπείας ΤΕΙ Ηπείρου (Ιωάννινα)
349
158
191
Λογοθεραπείας ΤΕΙ Πάτρας
370
181
189
Ιατρικής Θεσσαλονίκης
732
549
183
Νοσηλευτικής ΤΕΙ Αθήνας
373
215
158
Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 4ο Πεδίο
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά
Μηχανολογίας ΤΕΙ Πειραιά
482
232
250
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΕΜΠ
1252
1084
168
Πληροφορικής Θεσσαλονίκης
397
243
154
Οχημάτων ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
226
100
126
Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ Πειραιά
273
148
125
Πληροφορικής ΤΕΙ Αθήνας
314
197
117
Πληροφορικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
278
168
110
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ
923
818
105
Πληροφορικής Πειραιά
218
117
101
Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ
558
457
101
Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 5ο Πεδίο
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010
Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009
Διαφορά
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας
1127
831
296
Λογιστικής ΤΕΙ Πειραιά
659
430
229
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη)
550
392
158
Λογιστικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
325
243
82
Οικονομικών Επιστημών Κρήτης (Ρέθυμνο)
246
174
72
Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Καστοριά)
159
93
66
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Πειραιά
101
39
62
Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη)
317
257
60
Οικονομικών Επιστημών Θεσσαλονίκης
316
261
55
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Αθήνας
214
159
55
Ο Στρ. Στρατηγάκης τέλος, μας δίδει μία λίστα με τμήματα που συνήθως τα παιδιά δεν έχουν ξεκαθαρισμένη γνώμη, επειδή συχνά ο τίτλος τους παραπέμπει σε διαφορετικά αντικείμενα:
Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών: Δεν λειτουργεί το σκέλος των Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών. Το τμήμα παρέχει μόνο τουρκικές σπουδές.
Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Παν. Αθηνών και Ιωαννίνων: Τα τμήματα δεν εκπαιδεύουν ψυχολόγους, αφού δεν δίνουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου. Οι απόφοιτοι μπορεί να απασχοληθούν ως φιλόλογοι.
Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας: Το πτυχίο του τμήματος δεν είναι πτυχίο νηπιαγωγού, αλλά βρεφονηπιοκόμου.Πτυχίο νηπιαγωγού δίνουν μόνο τα ΑΕΙ.
Μηχανικών Επιστήμης Υλικών Παν. Ιωαννίνων: Δεν τους εγγράφει το ΤΕΕ ως μέλη και συνεπώς δεν έχουν τα δικαιώματα του Μηχανικού.
Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης Παν. Αιγαίου (Χίος): Δεν πρόκειται για μηχανικούς αφού δεν τους δέχεται το ΤΕΕ. Τους δέχεται ως μέλη το Οικονομικό Επιμελητήριο άρα είναι Οικονομολόγοι.
Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων Αιγαίου (Σύρος): Ούτε αυτοί είναι μηχανικοί αλλά βιομηχανικοί ντιζάινερς. Δεν γίνονται δεκτοί στο ΤΕΕ.
Στατιστικής και Αναλογιστικών-Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών Παν. Αιγαίου (Σάμος) και Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης ΠΑν. Πειραιά: Δεν πρόκειται για μαθηματικούς, όπως αφήνει να εννοηθεί ο τίτλος του, αλλά για οικονομολόγους, που εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο.
Στατιστικής Οικονομικού Παν. Αθήνας: Δεν πρόκειται και εδώ για μαθηματικούς, αλλά για οικονομολόγους.
Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών Μετσόβιου Πολυτεχνείου: Δεν πρόκειται για μηχανικούς αλλά για μαθηματικούς ή φυσικούς ανάλογα με την κατεύθυνση που επιλέγουν.
Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού Παν. Πελοποννήσου (Σπάρτη): Δεν εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο, αφού δεν πρόκειται για οικονομολόγους ούτε για διοικητικούς.
Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου και Αγ. Νικολάου Κρήτης: Πρόκειται για σχολές του ΟΤΕΚ πρώην ΕΟΤ που δεν είναι ισότιμες με τα ΤΕΙ Τουριστικών επιχειρήσεων γιατί δεν παρέχουν τετραετείς σπουδές, αλλά τριετείς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου