Nέος ιστότοπος : www.atomoedu.gr

7 Ιουν 2011

Τι θέλω να σπουδάσω; Ποιες προοπτικές καταγράφονται στην αγορά εργασίας;

Σε λίγες ημέρες, χιλιάδες υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων θα κληθούν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό δελτίο επιλογής για τις σχολές και τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δηλαδή θα κάνουν μία από τις σημαντικότερες επιλογές της ζωής τους, αφού η επιλογή σπουδών, σημαίνει (όχι πάντα, αλλά συχνά) επιλογή επαγγέλματος. Με βάση και μόνο αυτή την παράμετρο, η συμπλήρωση του μηχανογραφικού καθίσταται ιδιαίτερα σημαντική.

    Τις βάσεις εισαγωγής είναι γνωστόν ότι τις καθορίζουν σ΄ ένα βαθμό οι προτιμήσεις των υποψηφίων, δηλαδή καθορίζονται από το νόμο της προσφοράς και της ζήτησης. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια είναι γεγονός ότι τις προτιμήσεις σπουδών τις καθορίζει το "μνημόνιο", δηλαδή η οικονομική κρίση, δεδομένου ότι οι περισσότεροι σπουδάζουν με βάση την γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση και όχι τις επιθυμίες τους.
    Συχνά αυτές τις μέρες, οι καθηγητές δέχονται πολλά ερωτήματα για τα τμήματα και το ποιες σπουδές οδηγούν σε επαγγελματική αποκατάσταση γρηγορότερα απ΄ τις άλλες.
    Το ΑΠΕ-ΜΠΕ απευθύνθηκε σε έναν ειδικό, τον μαθηματικό-ερευνητή Στράτο Στρατηγάκη, που έχει συμβουλεύσει πολλές γενιές παιδιών για την συμπλήρωση του μηχανογραφικού, προκειμένου να μας διαφωτίσει και να αποκαλύψει τα μυστικά των σπουδών.
    Ένα πρώτο στοιχείο που προκύπτει και φέτος είναι ότι στα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, που είχαν μεγάλη ζήτηση τα προηγούμενα χρόνια, με την μείωση των διορισμών αναμένεται να μειωθεί ο αριθμός των υποψηφίων που θα προτιμήσουν αυτές τις σπουδές. Μια άλλη παρεξηγημένη σχολή είναι η Νομική. Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν -και σωστά- ότι οι δικηγόροι είναι πάρα πολλοί στη χώρα μας. Τι λέει όμως ο Στράτος Στρατηγάκης γι αυτό;

    «Ο φόβος της αδιοριστίας στην εκπαίδευση έστρεψε τους υποψήφιους πέρυσι στη Νομική, ως ασφαλέστερο προορισμό, παρόλη την ανεργία των δικηγόρων. Η διαφορά είναι ότι από τη Νομική μπορούν να κάνουν πολλά άλλα πράγματα οι πτυχιούχοι, εκτός της δικηγορίας, ενώ ως δάσκαλοι ένιωθαν εγκλωβισμένοι. Η μείωση της ζήτησης για σπουδές δασκάλου έφεραν τη μείωση της βάσης, ενώ η αύξηση της ζήτησης για σπουδές Νομικής έφερε τη διατήρηση της βάσης και μία μικρή αύξηση. Να σημειώσουμε ότι βάσει των επιδόσεων των υποψηφίων έπρεπε να έχουμε πτώση των βάσεων και στις δύο σχολές, αφού οι επιδόσεις των υποψηφίων της θεωρητικής κατεύθυνσης ήταν το 2010 χειρότερες από το 2009».

    Δηλαδή δεν είναι μονόδρομος η δικηγορία, καθώς η Νομική είναι μία σχολή που δίδει πολλαπλές κατευθύνσεις μέσα από το οικονομικό και πολιτικό της σκέλος.

    Η οικονομική κρίση καθορίζει σε μεγαλύτερο, από κάθε άλλη χρονιά βαθμό, τις προτιμήσεις των υποψηφίων, με πρώτο κριτήριο τη λεγόμενη "εντοπιότητα". Δηλαδή πόσο κοντά στον τόπο κατοικίας του υποψηφίου είναι η σχολή που θα επιτύχει. Απ΄ αυτό θα εξαρτηθούν πολλά, λένε υποψήφιοι και γονείς που βλέπουν ότι δεν μπορούν πλέον να συντηρούν δύο -σε ορισμένες περιπτώσεις και τρία- σπίτια σε διαφορετικές πόλεις. Τι λέει όμως ο ειδικός ;

    «Η πρώτη παρατήρηση που κάνουμε μελετώντας τους πίνακες του 2010 με τις 50 σχολές (10 από κάθε πεδίο) όπου σημειώθηκε η μεγαλύτερη αύξηση στις πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων είναι ότι μόνο 5 τμήματα βρίσκονται εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τα ΤΕΙ Λογοθεραπείας, Βρεφονηπιοκομίας, Δημοσίων Σχέσεων και Πληροφορικής και ΜΜΕ. Έχουμε, δηλαδή, αύξηση της ζήτησης σύμφωνα με πληθυσμιακά κριτήρια. Οι νομοί Αττικής και Θεσσαλονίκης είναι οι πολυπληθέστεροι και η μεγάλη αύξηση στη ζήτηση σπουδών στα ΑΕΙ αυτών των δύο πόλεων μας δείχνει ότι στις επιλογές των υποψηφίων κυριάρχησε η πόλη και όχι το αντικείμενο σπουδών. Το φαινόμενο αυτό αναμένεται να ενταθεί φέτος καθώς η κρίση μεγαλώνει και τα εισοδήματα των οικογενειών μειώνονται συνεχώς.

    Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι προτιμήσεις στο ΤΕΙ Δημοσίων Σχέσεων του ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας με έδρα την Καστοριά, που ίσως αντανακλά τη βαρύτητα που έχουν οι δημόσιες σχέσεις στην κοινωνία μας. 'Αλλο αξιοσημείωτο γεγονός είναι ότι υπερδιπλασιάστηκαν οι πρώτες προτιμήσεις στο τμήμα Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

    Αυξητική είναι η ζήτηση για σπουδές σε ΤΕΙ, που σταμάτησαν να αποτελούν την δεύτερη επιλογή των υποψηφίων. Στις 50 σχολές που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση στις πρώτες προτιμήσεις οι μισές είναι ΤΕΙ. Αυτό δείχνει ότι έσπασε η προκατάληψη που μέχρι τώρα υπήρχε ότι τα ΤΕΙ αποτελούν "δεύτερη" επιλογή. Μάλιστα, στο 4ο πεδίο τη μεγαλύτερη αύξηση πρώτων προτιμήσεων σημείωσε το τμήμα Μηχανολογίας στο ΤΕΙ Πειραιά.

    Οι υποψήφιοι προτίμησαν σπουδές σε παραδοσιακές σχολές, απορρίπτοντας τις σχολές με περίεργα ονόματα, ασαφές περιεχόμενο σπουδών και ανύπαρκτα επαγγελματικά δικαιώματα, γεγονός που μας δείχνει και την αναμενόμενη εξέλιξη στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που περιλαμβάνει συγχωνεύσεις και κλείσιμο τμημάτων στην προσπάθεια μείωσης του κόστους».

    Ο καθηγητής που έχει διδάξει εκατοντάδες παιδιά πως να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους, επισημαίνει ότι συχνά οι υποψήφιοι συμπληρώνουν τμήματα που θεωρούν ότι οδηγούν σε συγκεκριμένες σπουδές και επάγγελμα, αλλά στην ουσία οδηγούν αλλού. Γι αυτό θεωρεί απαραίτητο να γνωρίζουν όλοι οι υποψήφιοι τι συμπληρώνουν, με ποια κριτήρια και γιατί. Προηγουμένως θα πρέπει να ρωτούν τους καθηγητές τους ή να ανατρέχουν στους οδηγούς σπουδών για να βλέπουν τι μαθήματα διδάσκονται και να ενημερώνονται για την επαγγελματική αποκατάσταση του πτυχιούχου κάθε τμήματος.

    Ο καθηγητής Στρ. Στρατηγάκης επεξεργάστηκε πίνακες με τις προτιμήσεις των υποψηφίων ανά πεδίο τα προηγούμενα χρόνια που ενδιαφέρουν και τους φετινούς υποψήφιους.

    Πίνακας 1: Πρώτες Προτιμήσεις και Βάσεις

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009

    Διαφορά αριθμού προτιμήσεων

    Βάση 2010

    Βάση 2009

    Διαφορά Βάσεων

    Νομικής Θεσσαλονίκης

    963

    697

    266

    18.746

    18.735

    11

    Δάσκαλοι Θεσσαλονίκης

    1.854

    2.185

    -331

    18.711

    18.887

    -176

    Νομικής Αθήνας

    1.918

    1.487

    431

    18.893

    18.893

    0

    Δάσκαλοι Αθήνας

    1.412

    1.778

    -366

    18.550

    18.856

    -306

   

    Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 1ο Πεδίο

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009

    Διαφορά

    Νομικής Αθήνας

    1918

    1487

    431

    Ψυχολογίας Παντείου

    735

    450

    285

    Νομικής Θεσσαλονίκης

    963

    697

    266

    Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Θεσσαλονίκης

    727

    469

    258

    Ψυχολογίας Θεσσαλονίκης

    596

    347

    249

    Επιστήμης Φυσ. Αγωγής και Αθλητισμού Αθήνας

    842

    605

    237

    Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας

    417

    189

    228

    Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αθήνας

    743

    556

    187

    Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

    362

    182

    180

   

    Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 2ο Πεδίο

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009

    Διαφορά

    Επιστήμης Φυσ. Αγωγής και Αθλητισμού Αθήνας

    842

    605

    237

    Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας

    417

    189

    228

    Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

    362

    182

    180

    Πληροφορικής Θεσσαλονίκης

    397

    243

    154

    Πληροφορικής και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης ΤΕΙ Πάτρας (Πύργος)

    286

    134

    152

    Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Ηπείρου (Ιωάννινα)

    288

    162

    126

    Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Θεσσαλονίκης

    608

    491

    117

    Μαθηματικών Θεσσαλονίκης

    525

    413

    112

    Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

    218

    114

    104

    Πληροφορικής Πειραιά

    218

    117

    101

   

    Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 3ο Πεδίο

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009

    Διαφορά

    Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Αθήνας

    788

    409

    379

    Αισθητικής και Κοσμετολογίας ΤΕΙ Αθήνας

    546

    206

    340

    Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

    498

    194

    304

    Ιατρικής Αθήνας

    1251

    958

    293

    Αισθητικής και Κοσμετολογίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

    349

    134

    215

    Μαιευτικής ΤΕΙ Αθήνας

    395

    193

    202

    Λογοθεραπείας ΤΕΙ Ηπείρου (Ιωάννινα)

    349

    158

    191

    Λογοθεραπείας ΤΕΙ Πάτρας

    370

    181

    189

    Ιατρικής Θεσσαλονίκης

    732

    549

    183

    Νοσηλευτικής ΤΕΙ Αθήνας

    373

    215

    158

   

    Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 4ο Πεδίο

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009

    Διαφορά

    Μηχανολογίας ΤΕΙ Πειραιά

    482

    232

    250

    Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΕΜΠ

    1252

    1084

    168

    Πληροφορικής Θεσσαλονίκης

    397

    243

    154

    Οχημάτων ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

    226

    100

    126

    Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ Πειραιά

    273

    148

    125

    Πληροφορικής ΤΕΙ Αθήνας

    314

    197

    117

    Πληροφορικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

    278

    168

    110

    Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ

    923

    818

    105

    Πληροφορικής Πειραιά

    218

    117

    101

    Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ

    558

    457

    101

   

    Αύξηση πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων: 5ο Πεδίο

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2010

    Αριθμός πρώτων προτιμήσεων 2009

    Διαφορά

    Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας

    1127

    831

    296

    Λογιστικής ΤΕΙ Πειραιά

    659

    430

    229

    Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη)

    550

    392

    158

    Λογιστικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

    325

    243

    82

    Οικονομικών Επιστημών Κρήτης (Ρέθυμνο)

    246

    174

    72

    Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Καστοριά)

    159

    93

    66

    Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Πειραιά

    101

    39

    62

    Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη)

    317

    257

    60

    Οικονομικών Επιστημών Θεσσαλονίκης

    316

    261

    55

    Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Αθήνας

    214

    159

    55

    Ο Στρ. Στρατηγάκης τέλος, μας δίδει μία λίστα με τμήματα που συνήθως τα παιδιά δεν έχουν ξεκαθαρισμένη γνώμη, επειδή συχνά ο τίτλος τους παραπέμπει σε διαφορετικά αντικείμενα:

    Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών: Δεν λειτουργεί το σκέλος των Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών. Το τμήμα παρέχει μόνο τουρκικές σπουδές.

    Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Παν. Αθηνών και Ιωαννίνων: Τα τμήματα δεν εκπαιδεύουν ψυχολόγους, αφού δεν δίνουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου. Οι απόφοιτοι μπορεί να απασχοληθούν ως φιλόλογοι.

    Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας: Το πτυχίο του τμήματος δεν είναι πτυχίο νηπιαγωγού, αλλά βρεφονηπιοκόμου.Πτυχίο νηπιαγωγού δίνουν μόνο τα ΑΕΙ.

    Μηχανικών Επιστήμης Υλικών Παν. Ιωαννίνων: Δεν τους εγγράφει το ΤΕΕ ως μέλη και συνεπώς δεν έχουν τα δικαιώματα του Μηχανικού.

    Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης Παν. Αιγαίου (Χίος): Δεν πρόκειται για μηχανικούς αφού δεν τους δέχεται το ΤΕΕ. Τους δέχεται ως μέλη το Οικονομικό Επιμελητήριο άρα είναι Οικονομολόγοι.

    Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων Αιγαίου (Σύρος): Ούτε αυτοί είναι μηχανικοί αλλά βιομηχανικοί ντιζάινερς. Δεν γίνονται δεκτοί στο ΤΕΕ.

    Στατιστικής και Αναλογιστικών-Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών Παν. Αιγαίου (Σάμος) και Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης ΠΑν. Πειραιά: Δεν πρόκειται για μαθηματικούς, όπως αφήνει να εννοηθεί ο τίτλος του, αλλά για οικονομολόγους, που εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο.

    Στατιστικής Οικονομικού Παν. Αθήνας: Δεν πρόκειται και εδώ για μαθηματικούς, αλλά για οικονομολόγους.

    Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών Μετσόβιου Πολυτεχνείου: Δεν πρόκειται για μηχανικούς αλλά για μαθηματικούς ή φυσικούς ανάλογα με την κατεύθυνση που επιλέγουν.

    Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού Παν. Πελοποννήσου (Σπάρτη): Δεν εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο, αφού δεν πρόκειται για οικονομολόγους ούτε για διοικητικούς.

    Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου και Αγ. Νικολάου Κρήτης: Πρόκειται για σχολές του ΟΤΕΚ πρώην ΕΟΤ που δεν είναι ισότιμες με τα ΤΕΙ Τουριστικών επιχειρήσεων γιατί δεν παρέχουν τετραετείς σπουδές, αλλά τριετείς.

Δεν υπάρχουν σχόλια: