Nέος ιστότοπος : www.atomoedu.gr

28 Μαΐ 2011

Αρχαία Ελληνικά: Πρώτες εκτιμήσεις των βαθμολογητών


Στο μάθημα Αρχαία Ελληνικά (αυξημένης βαρύτητας) της Θεωρητικής κατεύθυνσης ο πήχης δυσκολίας των θεμάτων ανέβηκε αισθητά σε σύγκριση με το 2010 και πολύ περισσότερο με τη «χρυσή διετία» 2008-09. Οι επιδόσεις αναμένονται κάπως χειρότερες στα Αρχαία Ελληνικά, που ως μάθημα αυξημένης βαρύτητας με συντελεστή 1,3 παίζει καταλυτικό ρόλο στη κίνηση των βάσεων εισαγωγής του 1ου επιστημονικού πεδίου. Το γνωστό κείμενο (από την «Πολιτεία» του Πλάτωνα) ήταν βατό και αναμενόμενο, ωστόσο το άγνωστο, που ήταν από τον Ξενοφώντα, κρίθηκε ως ένα από τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών.
Αναλυτικά τα θέματα

Σύμφωνα με την Π.Ε.Φ. η επιλογή του διδαγμένου κειμένου από την «Πολιτεία» του Πλάτωνα αναφέρεται στο θέμα της παιδείας των φιλοσόφων στην ιδανική πολιτεία. Οι ερωτήσεις είναι διατυπωμένες με σαφήνεια, απαιτούν γνώση των σχολίων του σχολικού βιβλίου, αλλά και βαθύτερη γνώση του πλατωνικού κειμένου. Η μετάφραση είναι διδαγμένη και ως τούτου δεν παρουσιάζει καμία δυσκολία για τους υποψηφίους.
Όσοι υποψήφιοι είχαν προετοιμαστεί σκληρά μπορούσαν να εξασφαλίσουν τις 10 μονάδες της μετάφρασης. Και τις περισσότερες μονάδες από τις 50 που βαθμολογούνται οι τέσσερις ερωτήσεις του Β' μέρους.
Στη Β1 ερώτηση (15 μονάδες) η φράση «εν παιδεία» (6 μονάδες) σχολιάζεται στο σχολικό βιβλίο, σελ. 119. Για τη φράση «αναβήναι εκείνην την ανάβασιν» (9 μονάδες) πρέπει να γίνει αναφορά στην ανάβαση του φιλοσόφου προς τη θέαση του Αγαθού (Ιδέα του αγαθού). Με άλλα λόγια, η γνώση των ερμηνευτικών σχολίων του σχολικού βιβλίου ήταν απαραίτητη για να μπορέσουν οι υποψήφιοι να απαντήσουν.
Σχετικά εύκολη για τους διαβασμένους υποψηφίους ήταν και η Β2 (15 μονάδες), που απαιτούσε κατανόηση της μετάφρασης του κειμένου:
Οι φράσεις του κειμένου με τις οποίες ο Πλάτων προσδιορίζει αυτούς που είναι ακατάλληλοι να αναλάβουν πολιτικές εξουσίες είναι: «μήτε τους απαιδεύτους και αληθείας απείρους», «μήτε τους εν παιδεία εωμένους διατρίβειν διά τέλους». Στη συνέχεια στο κείμενο δίνεται η αιτιολόγηση: «τους μεν ότι σκοπόν εν τω βίω ουκ έχουσιν ένα», «τους δε ότι έκόντες είναι ου πράξουσιν».
Και η Β3 ερώτηση (10 μονάδες) δεν δυσκόλεψε τους πολύ καλά διαβασμένους υποψηφίους: Η απάντηση υπάρχει στο σχολικό βιβλίο, σελ. 102 (οι δύο τελευταίες παράγραφοι).
Η λεξιλογική ερώτηση Β4 (10 μονάδες), που ζητούσε από τους υποψηφίους να βρουν την ετυμολογική συγγένεια 10 λέξεων της νέας ελληνικής με λέξεις του κειμένου, δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες.
Το αδίδακτο κείμενο, από το «Συμπόσιον» του Ξενοφώντα, είναι ιδιαίτερα απαιτητικό και παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες, τόσο στη μετάφραση όσο και στην κατανόηση.
Δύσκολες, λοιπόν, οι 20 μονάδες της μετάφρασης. Οι γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις, στερεότυπα διατυπωμένες, δεν παρουσιάζουν δυσκολία, εκτός από την παρατήρηση Γ3β, στην οποία η διευκρίνιση για την εξάρτηση του πλαγίου λόγου πιθανόν να δυσκόλεψε τους υποψηφίους.
Οι γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις (Γ1-Γ3=20 μονάδες) είναι σχετικά εύκολες, στα επίπεδα των προηγούμενων χρόνων. Η Γ2 (10 μονάδες) απαιτούσε καλή γνώση της Γραμματικής. Η Γ3α (6 μονάδες) απαιτούσε να γράψουν οι υποψήφιοι τον συντακτικό ρόλο 6 λέξεων. Η Γ3β (4 μονάδες) ζητούσε τη μετατροπή του πλαγίου λόγου σε ευθύ. Απαιτούν πληρέστερη γνώση της θεωρίας του Συντακτικού.
Στο ναδίρ της βαθμολογίας ένας στους δύο υποψηφίους
Τα Αρχαία είναι μάθημα αυξημένης βαρύτητας και με υψηλά ποσοστά αποτυχίας, ενώ οι αριστούχοι μέχρι το 2007 κυμαίνονταν σε χαμηλότερα επίπεδα του 4%. Η μεγάλη ανατροπή έγινε το 2008, αφού οι αριστούχοι ξεπέρασαν το 9,5%, που είναι και το καλύτερο ρεκόρ στην ιστορία των εξετάσεων. Σχετικά υψηλό θεωρείται και το περσινό 6,43%. Με εξαίρεση τη διετία 2008-09 τα ποσοστά «κάτω από τη βάση» είναι πολύ υψηλά και κυμαίνονται από 49% έως 57%. Κατά μέσον όρο περισσότεροι από τους μισούς υποψηφίους κάθε χρόνο βρίσκονται στον... βυθό της βαθμολογίας. Το υψηλότερο ποσοστό με βαθμολογία κάτω από τη βάση πλησίασε το 57% το 2003.
Από τις πρώτες εκτιμήσεις των βαθμολογητών επισημαίνεται ότι θα χαμηλώσει, αλλά όχι πολύ, ο πήχης των επιδόσεων συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά. Οι αριστούχοι θα κυμανθούν κάτω από το 7%. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι υποψήφιοι για να φτάσουν στο άριστα είναι οι 20 μονάδες της μετάφρασης του αδίδακτου κειμένου. Ασφαλώς κάτω από το 20% αναμένεται να είναι οι υποψήφιοι που θα βρεθούν στο δεύτερο σκαλί του... βάθρου της βαθμολογίας (15-17,9). Στο τελευταίο σκαλί (0-9,9) θα αυξηθούν αισθητά τα ποσοστά και θα ξεπεράσουν κατά πολύ το 45%.
ΠΡΩΤΗ ΕΚΤΊΜΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ Τ0 2010
  • Κάτω από 7% το ποσοστό των υποψηφίων με βαθμολογία άριστα (18-20).
  • Κάτω από 20% το ποσοστό των υποψηφίων με υψηλή βαθμολογία 15-17,9.
  • Πάνω από 45% το ποσοστό των υποψηφίων στο... υπόγειο της βαθμολογίας (0-9,9).
ΠΗΓΗ: ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΤΩΝ ΑΠΟ Β.Κ..

Δεν υπάρχουν σχόλια: