Στην
τελική ευθεία για τις πανελλαδικές εξετάσεις έχουν μπει χιλιάδες
υποψήφιοι που προετοιμάζονται για τις δυσκολότερες πανελλαδικές
εξετάσεις των τελευταίων ετών.
Της Μαρίας Παπουτσάκη, Δημοσιογράφος – Εκπαιδευτική Συντάκτρια
Το
σχέδιο «Αθηνά» που επηρεάζει σημαντικά τις επιλογές των υποψηφίων,
συντελεί ώστε να γίνει ακόμη πιο σκληρός ο ανταγωνισμός φέτος.
Η
μείωση του αριθμού των εισακτέων από τη μία πλευρά, η συρρίκνωση των
επιλογών και η συνεχιζόμενη τα τελευταία χρόνια ανασφάλεια όσον αφορά
στην επαγγελματική αποκατάσταση από την άλλη, φορτίζουν περισσότερο το
κλίμα και δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες για πολλά παιδιά.
Η
προετοιμασία κάτω απ’ αυτές τις συνθήκες μεταβάλλεται σε σκληρή
δοκιμασία ακόμη και για κείνους τους υποψήφιους που προετοιμάζονται
σωστά και συστηματικά χρόνια τώρα.
Συγχρόνως,
η συνεχής αλλαγή δεδομένων που συστηματικά εφαρμόζεται από το υπουργείο
Παιδείας –ανεξαρτήτως κυβερνήσεων- θέτει τη διαδικασία των πανελλαδικών
εξετάσεων μέσα σ΄ ένα θολό πεδίο. Σ΄ αυτό ψάχνουν οι έφηβοι, να βρουν
και να συνδυάσουν επιλογές, επιθυμίες, όνειρα, προσδοκίες, ικανότητες
και προσπάθειες.
Είναι
τόσες οι αλλαγές, που καταλήγει σε παιγνίδι χωρίς όρους και κανόνες. Ως
εκ τούτου οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας κάθε φορά, είναι
υπεύθυνες για την παράδοση μαθημάτων τέτοιου είδους στους αυριανούς
πολίτες. Μαθήματα δηλαδή χωρίς όρους και κανόνες.
Ειδικά
φέτος, οι αλλαγές που θα αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι είναι πολλές και
δυσμενείς : Νέο μηχανογραφικό δελτίο με λιγότερες σχολές και τμήματα,
μείωση των εισακτέων τουλάχιστον κατά 7.000-10.000, άνοδος των βάσεων
εισαγωγής σε ορισμένα επιστημονικά πεδία, κλπ.
Όμως
ειδικά για το επίπεδο των βάσεων σημαντικό ρόλο παίζουν τα θέματα που
επιλέγονται στις εξετάσεις και ο βαθμός δυσκολίας τους. Όσο και αν η
γενική εντολή του υπουργείου θα είναι και φέτος για σαφή, κατανοητά και
με διαβάθμιση δυσκολίας, θέματα, κανένας δεν μπορεί να αποκλείσει τον
αστάθμητο και απρόβλεπτο παράγοντα. Άλλωστε έχουμε ζήσει τόσα τα
τελευταία χρόνια με λάθη και παραλείψεις των εξεταστών.
Όλα
αυτά αποδεικνύουν την σκληρότητα των όρων συμμετοχής στη διαδικασία των
πανελλαδικών εξετάσεων, στην οποία θα επενδύσουν για άλλη μια χρονιά,
περισσότεροι από 100.000 νέοι και οι οικογένειες τους. Μια
διαδικασία-δοκιμασία, κυρίως για τα παιδιά που προέρχονται από τις
μεσαίες και κάτω ο οικονομικές τάξεις. Άλλωστε η άρχουσα τάξη της χώρας,
έχει βρει εδώ και χρόνια τον τρόπο της. Έχει καταφέρει να παρακάμψει
για τα βλαστάρια της, το σκόπελο και τη σκληρή εμπειρία των πανελλαδικών
εξετάσεων, στέλνοντας τα στα φημισμένα πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Οι
πανελλαδικές εξετάσεις παραμένουν υπόθεση των χαμηλότερων οικονομικών
στρωμάτων. Κι ο «πονοκέφαλος» είναι για τα παιδιά αυτών των οικογενειών
που θα πρέπει να βρουν τρόπους να συνδυάσουν τις επιθυμίες, τις
δυνατότητες, τις προσπάθειες και τις ελπίδες τους. Καλούνται να
αποδείξουν τις ικανότητες τους σε εξετάσεις που είναι καθαρά
ανταγωνιστικές, δεν αποτυπώνουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους και η
επιτυχία σε ένα μεγάλο βαθμό οφείλεται στην τύχη και την ψυχραιμία
τους.
Φέτος,
το σχέδιο «Αθηνά» έχει μειώσει τις επιλογές, έχει μειώσει τους
εισακτέους και έχει μεγαλώσει τις ανασφάλειες. Η επαγγελματική
αποκατάσταση παραμένει βέβαια το μεγάλο ζητούμενο, καθώς η οικονομική
κρίση επεκτείνεται και βαθαίνει.
Γι’
αυτό είναι περισσότερο σημαντικό να συνειδητοποιήσει ο κάθε υποψήφιος
ότι τώρα περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά στο παρελθόν, το μεγαλύτερο
βάρος της προσπάθειας του θα πρέπει να το ρίξει στην επιλογή των σπουδών
του. Κι επειδή, η κρίση θερίζει όλα τα επαγγέλματα, ίσως τώρα
περισσότερο από ποτέ, θα πρέπει να επιλέξει αυτό που επιθυμεί και όχι
αυτό που προσδοκά να του δώσει γρήγορα δουλειά. Γιατί, σε έναν κόσμο που
μεταβάλλεται συνεχώς, δεν μπορεί κανείς να γνωρίζει τις προτεραιότητες
της αγοράς σε πέντε ή έξι χρόνια που θα ολοκληρώσει τις σπουδές του. Επί
πλέον δεν υπάρχει τομέας σπουδών-όσο κορεσμένος και αν φαίνεται – που
δεν έχει επαγγελματικές διεξόδους και προοπτικές, διαφορετικές απ΄ αυτές
που έχουμε συνηθίσει και έχουμε γνωρίσει μέχρι τώρα.
Όμως
η ψυχολογική πίεση που υφίστανται τα παιδιά από τώρα και μέχρι να
ολοκληρωθεί η διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων με την ανακοίνωση
των αποτελεσμάτων τον Αύγουστο είναι αφόρητη. Και γι’ αυτό ίσως το πρώτο
και κυριότερο καθήκον των μεγαλυτέρων -είτε πρόκειται για τους
εκπαιδευτικούς είτε πρόκειται για την ίδια την οικογένεια των υποψηφίων-
είναι να αποφορτίσουν την ατμόσφαιρα και να βοηθήσουν στην όσο το
δυνατόν καλύτερη επιλογή σπουδών.
Σε
κάθε περίπτωση η μέχρι τώρα προετοιμασία των υποψηφίων είναι το 80% ή
ακόμη και το 90% της συνολικής προσπάθειας τους. Από δω και πέρα μετράει
μόνο η ψυχραιμία και η ηρεμία.
Πηγή: ΟΕΦΕ