Nέος ιστότοπος : www.atomoedu.gr

11 Ιουν 2011

Αξίες Ελλήνων Φροντιστών


 
Είναι 2-3 μέρες τώρα που ο (δυστυχώς, ελάχιστος) ελεύθερος χρόνος μου είναι αφιερωμένος στην εκτενή αναφορά που συνέταξε ο Mark Bray για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναφορικά με τη φροντιστηριακή εκπαίδευση στα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η μελέτη μου, όπως κάθε καλοπροαίρετη αλλά και κριτική ανάγνωση ενός πλούσιου τεχνοκρατικού κειμένου, έχει πολύ δρόμο ακόμα - και είναι βέβαιο ότι θα επανέλθουμε. 
Το σημερινό σημείωμα είναι μια πρώτη καταγραφή κάποιων  πολύ βασικών διαπιστώσεων.
  1. Τα τελευταία χρόνια και ειδικότερα την τελευταία δεκαετία, το φροντιστηριακό μάθημα γνωρίζει πρωτοφανή ανάπτυξη, από τη μία άκρη της Ε.Ε μέχρι την άλλη. Η ύπαρξη, η ανάπτυξη και ο ρόλος του επηρεάζει σημαντικά τους μαθητές, τις οικογένειες και, συνολικά, τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών.
  2. Το "κακό σχολείο", φαίνεται πως είναι ο ασθενέστερος λόγος για τον οποίο οι Ευρωπαίοι μαθητές σπεύδουν στους φροντιστές τους. Παράγοντες όπως η εκπαιδευτική αξιολόγηση, η μαθητική άμιλλα, αλλά και η επιθυμία για διάκριση και επιτυχία, "σπρώχνουν" τους εφήβους στα φροντιστήρια, σε βαθμό μεγαλύτερο από το "αδύναμο" σχολείο.
  3. Αν αφεθεί εντελώς στους νόμους και στους κανόνες της αγοράς, το φροντιστηριακό μάθημα μπορεί να διατηρήσει και να ενισχύσει τις κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες, αφού οι πλουσιότεροι θα έχουν πάντα πρόσβαση σε περισσότερα και πιο ποιοτικά μαθήματα, από τους φτωχότερους.
  4. Το φαινόμενο της διαφθοράς των κρατικών υπαλλήλων - εκπαιδευτικών (αλλά και των πάσης φύσεως μη πιστοποιημένων ατόμων που παραδίδουν παράνομα και "μαύρα" μαθήματα), είναι πανευρωπαϊκό.
Μια προσεκτική ματιά στα πιο πάνω, θα αναδείξει ανάγλυφα την πρωτοπορία των Ελλήνων εκπαιδευτικών φροντιστών, σε μια σειρά από σημαντικά ζητήματα.

Τα συντεταγμένα συλλογικά μας όργανα, χρόνια τώρα, φωνάζουν ότι το ελληνικό φροντιστήριο...
  1. ... είναι ένα μόνο μικρό μέρος ενός παγκόσμιου εκπαιδευτικού φαινομένου.
  2. ... είναι το θετικό αποτέλεσμα του διακαούς πόθου της οικογένειας, να σπουδάσει τα παιδιά της, όχι το αρνητικό αποτέλεσμα του "κακού" ελληνικού σχολείου.
  3. ... με δίδακτρα που προσαρμόζονται για να είναι προσιτά σε κάθε οικογένεια, λειτουργεί εξισορροπώντας τις διαφορές μεταξύ πλουσίων και φτωχών και συμβάλλει στην αναγκαία ισότητα των εκπαιδευτικών ευκαιριών.
  4. ... είναι ένας νόμιμος εκπαιδευτικός και επαγγελματικός χώρος, ο οποίος πλήττεται βάναυσα από την εκπαιδευτική παραοικονομία, υπό τη θλιβερή ανοχή της εθελούσιας... "τύφλωσης" των κυβερνήσεων και των συνδικαλιστικών ενώσεων των διορισμένων καθηγητών.
Ωστόσο, χρόνια τώρα, μιλάμε σε ώτα μη ακουόντων.
Ελπίζουμε ότι, τώρα που η φωνή μας αποκτά μια πανευρωπαϊκή (και - γιατί όχι; - παγκόσμια) διάσταση,  τα λόγια μας θα φτάσουν στο νου κάθε πολιτικού που παίρνει αποφάσεις και οι σκέψεις μας θα κερδίσουν την προσοχή που τους αξίζει.
Έτσι κι αλλιώς, ως δάσκαλοι μαθημένοι να κρινόμαστε καθημερινά και να ζούμε από την αξία που παράγει η εργασία μας, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η δημοκρατία προάγεται από ελεύθερους πολίτες που πείθουν με τις προτάσεις τους, όχι από κομματικά φερέφωνα που κραυγάζουν και εκβιάζουν για να διατηρήσουν αδόκιμα προνόμια και διεφθαρμένες εξουσίες...          
 
Μιχάλης Αμοιραδάκης
Φροντιστής Εφήβων

Δεν υπάρχουν σχόλια: