Τα θέματα των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας χαρακτηρίζονται ως θέματα για πολύ καλά διαβασμένους μαθητές. Αναλυτικά
Το 1ο θέμα, είχε εύκολη θεωρία και εύκολες ερωτήσεις του τύπου Σωστό – Λάθος που δεν θα πρέπει να προβλημάτισαν τους υποψηφίους.
Τα προβλήματα ξεκίνησαν από το πρώτο ερώτημα του 2ου θέματος. Πολλοί υποψήφιοι προβληματίστηκαν για την αντιμετώπισή του και ακολούθησαν ορισμένοι και το δρόμο των δοκιμών για το Ν(Ω)= 65,66,67,68,69,70,71. Ελέγχοντας κάθε μία από τις προηγούμενες τιμές, η μόνη που επαλήθευε ήταν Ν(Ω)=68. Η πιο σύντομη βέβαια επίλυση ήταν αυτή όπου το Ν(Ω) ήταν πολλαπλάσιο του 4. Σε πολλούς μαθητές, η δυσκολία του ερωτήματος αυτού θα πρέπει να δημιούργησε αρνητική ψυχολογία για τη συνέχεια του διαγωνίσματος. Τα υπόλοιπα ερωτήματα του 2ου θέματος ήταν απλά και μπορούσαν να επιλυθούν ακόμα και αν ο μαθητής δεν είχε απαντήσει το πρώτο ερώτημα.
Στο 3ο θέμα σοβαρός προβληματισμός δημιουργήθηκε στους υποψηφίους από το επιπλέον δεδομένο της μέσης τιμής, το οποίο δεν χρειαζόταν για την επίλυση του θέματος. Πρέπει να σημειώσουμε ότι είναι η πρώτη φορά στην ιστορία των Πανελληνίων εξετάσεων στα Μαθηματικά που δίνεται δεδομένο το οποίο δεν είναι απαραίτητο για όλους τους τρόπους λύσης της άσκησης. Κατά τη γνώμη μας αυτό δείχνει μια προχειρότητα στη δημιουργία των θεμάτων, διότι η λύση μπορούσε να είναι : 10+20+yΔ+yΕ+10=100 ó 2 yΔ = 60 ó yΔ = yΕ = 30 και η μέση τιμή όπως φαίνεται δεν χρειάζεται πουθενά. Ειδικά στους πολύ καλά προετοιμασμένους υποψηφίους δημιουργήθηκε προβληματισμός, ο οποίος εντάθηκε λόγω της κρισιμότητας των εξετάσεων, σε τι μπορεί να χρησιμεύει το δεδομένο της μέσης τιμής. Προσπαθώντας να βρουν την εξήγηση, που τελικά δεν βρήκαν, αναγκάστηκαν αρκετοί να γράψουν τη λύση που χρησιμοποιούσε τη μέση τιμή και φυσικά να διαπιστώσουν ότι καταλήγουν στο ίδιο αποτέλεσμα . Η απορία όπως μας δήλωσαν ήταν έκδηλη στα πρόσωπά τους σχολιάζοντας με χιούμορ «Τι ήθελε να πει ο ποιητής;» Τα υπόλοιπα ερωτήματα του 3ου θέματος θα μπορούσε να πει κάποιος ότι ήθελαν δουλειά και φυσικά να έχεις διαχειριστεί στη διάρκεια της προετοιμασίας τους παρόμοιες ασκήσεις.
Το 4ο θέμα ήταν συνδυαστικό απαιτούσε καλή γνώση όλων των παραγράφων που συνδυάζονταν και είχε αρκετές πράξεις.
Η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι οι πολύ καλά διαβασμένοι μαθητές, κουράστηκαν πολύ περισσότερο από άλλες χρονιές για να επιλύσουν τα φετινά θέματα και πολλοί από αυτούς είχαν και απώλειες ως προς την κλίμακα του 100 που διεκδικούσαν. Αυτό σημαίνει ότι σε πιο έντονο βαθμό θα παρουσιαστεί το φαινόμενο των απωλειών στις υπόλοιπες κατηγορίες των μαθητών.
Είμαστε υποχρεωμένοι να αναφερθούμε και σε ορισμένα τεχνικά στοιχεία της σημερινής εξέτασης, τα οποία σίγουρα επηρέασαν όλους τους μαθητές ως προς των ρυθμό με τον οποίο έγραφαν, την ηρεμία που θα πρέπει να έχουν κατά τη διάρκεια της εξέτασης και την ψυχολογία τους :
1ον Ως γνωστόν οι μαθητές προσήλθαν στις 08:00 στα εξεταστικά κέντρα και παρέλαβαν για «ΠΡΩΤΗ»φορά τα θέματα των εξετάσεων 08:50 π.μ. ;; Γιατί τόση καθυστέρηση;
2ον Οι μαθητές άκουσαν για πρώτη φορά στην ιστορία των Πανελληνίων (από όσο γνωρίζουμε βεβαίως) ότι μπορούσαν να κάνουν μια ανάγνωση των θεμάτων αλλά να μην γράψουν τίποτα διότι θα υπάρξει διόρθωση. Η ένταση άρχισε να ανεβαίνει και εκεί που περίμεναν τη διόρθωση τους ειπώθηκε να παραδώσουν τα θέματα που είχαν και ότι θα τους δοθούν καινούρια. Όλη αυτή η ιστορία διήρκησε ένα 20λεπτο με διαφόρους ψιθύρους να αναπτύσσονται, απορίες και προβληματισμούς για το τι ακριβώς συμβαίνει. Όλοι εμείς που είμαστε απ’ έξω από τη γραπτή αυτή διαδικασία θα πρέπει να θυμηθούμε τους εαυτούς μας σε αντίστοιχες χρονικές στιγμές και τις αντιδράσεις μας για να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε αν το παραπάνω περιστατικό επηρέασε ή όχι την ψυχολογία του μαθητή που πήγε να γράψει.
3ον Σαν να μην έφταναν όλα αυτά στις 10:20 καινούργια διόρθωση ανακοινώθηκε στους εξεταζομένους.
4ον Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τις παρατηρήσεις που διατυπώσαμε ήδη για το πρώτο ερώτημα του τρίτου θέματος μας δίνουν τη δυνατότητα να διατυπώσουμε την άποψη ότι οι σημερινές συνθήκες εξέτασης όσον αφορά στον τομέα της Επιτροπής για τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας δεν ήταν και οι καλύτερες . Ελπίζουμε στο επόμενο μάθημα που είναι πολύ πιο κρίσιμο και πολύ πιο δύσκολο να μην παρουσιαστούν τα ίδια προβλήματα.
Ευχόμαστε καλή συνέχεια σε όλους τους μαθητές και ...ψυχραιμία!
Οι Μαθηματικοί του Φροντιστηρίου
Κώστας Παπακωνσταντίνου - Νίκος Γκολφάκης – Γιάννης Μπότσης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου